familiebezoeken - Reisverslag uit Brisbane, Australië van elise - WaarBenJij.nu familiebezoeken - Reisverslag uit Brisbane, Australië van elise - WaarBenJij.nu

familiebezoeken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg elise

26 April 2010 | Australië, Brisbane

Goed, ik was dus gebleven bij de zaterdag dat we uit byron bay weggingen. Om een uur of 9 (s morgens) kwamen we in Palm Beach aan, waar we afgehaald werden door Petra (de zus van een aangetrouwde oom van Roos) en haar jongste dochter Ella. Ze brachten ons naar hun huis: een groot huis ongeveer 20 meter van zee, waar we het weekend zouden blijven. Het gezin dat ons zo hartelijke verwelkomde bestond uit Petra en Jorgen en hun drie dochters: Lisa, Bo en Ella. Het was weer lekker warm, dus 's middags zijn we naar zee geweest, twee keer maar liefst. 'S avonds gingen we bbq'en, je moet ten slotte weten dat je in Australie bent! Zondag bracht Jorgen ons na het ontbijt naar Burleigh, een stadje in de buurt, waarvandaan we over een berg langs de zee een stuk hebben gelopen. Onderweg terug hebben we maar even een ijsje gehaald en daarna natuurlijk nog even gezwommen. Maandagochtend stonden we weer op tijd op, zodat we de bus konden halen. Het was een heel gezellig weekend, wat voor ons ook nog eens erg luxe was:). Dus Petra en Jorgen, als jullie het lezen, Dankjewel!!

We hadden inmiddels toch maar besloten om nog even naar surfers paradise te gaan. Eerst waren we dat niet van plan, omdat het vooral een party-stad leek te zijn, maar het hoort toch wel echt bij de gold coast, dus besloten we om er toch maar een paar ur heen te gaan. Dat was inderdaad precies genoeg, even de sfeer proeven, over het strand lopen, door de stad lopen en toen de bus verder naar Brisbane. Vanaf het station in Brisbane namen we de trein naar Goodna, de buitenwijk/voorstad/zoiets waar Greet woont, mijn oudtante (ik denk tenminste dat je het zo noemt, mijn opa is haar oom). Zij haalde ons op van het station in Goodna. Toen we bij haar huis aankwamen, was het een uur of 4. Het was een mooi, klein huisje in een soort dorpje met in totaal 99 huizen. Toen we ons geinstalleerd hadden, kennis gemaakt hadden en een kopje thee hadden gehad, gingen we meteen op de volgende familievisite: een kort bezoek aan haar zoon Wayne en vrouw en kinderen. Die woonden ook al in een heel mooi huis met een heleboel land en geiten, kippen, en..... paarden:D Ik weer helemaal blij natuurlijk:P. Ik vond het heel leuk om hen te ontmoeten, helaas was het maar een kort bezoek omdat zij het natuurlijk erg druk hadden. Toen we weer terugkwamen kookte Greet een heerlijk maal voor ons en 's avonds hebben we nog wat gepraat over families enzo en toen was het alweer tijd om ons bed uit te testen, het was een goed bed! Dinsdag zijn we naar lone pine koala sanctuary geweest, een soort van dierenpark (maar niet echt een dierentuin). Was heel erg gaaf! Dieren die we daar zoal gezien hebben zijn: koala's (duh, zie de naam)(die we trouwens ook geaaid hebben), kangoeroe's (zijn veel kleiner dan ik dacht), emu's (ik wist eigenlijk nog niet zo lang dat die typisch australisch zijn), een krokodil, slangen, vogels (kookaburra bijv. en een uil), vleermuizen, dingo's, tasmaanse duivels (eindelijk dan toch) en vogelbekdieren! Hier zijn we een paar uur geweest. 'S middags zijn we nog naar andere nederlanders in Brisbane geweest, Cees en Ina. Dit zijn kennissen van Greta die samen met haar en nog een aantal mensen een nederlandse radio opnemen en uitzenden. Was heel erg gezellig, het is ook heel grappig: ze hebben een engels accent als ze nederlands praten, maar ook nog steeds een nederlands accent bij engels. We hebben ook geleerd dat de Nederlanders als eerst in Australie waren i.p.v. de engelsen (google maar eens op "duyfken), Cees weet heel erg veel van geschiedenis en heeft ons een hoop verteld. En dan, de eigenlijke reden van ons bezoek aan hen: wij zijn geinterviewd voor de radio! Op 2 mei wordt het uitgezonden, ik weet niet precies hoe laat (tijdverschil e.d.) maar de website is www.4eb.org.au, voor degenen die het willen horen. We zijn ook nog naar een alternatief winkelcentrum (australisch=groot) geweest, dat was wel gaaf: in het hele gebouw was overal rekening mee gehouden, zoals dat er bijna geen deuren zijn, maar hele open wanden, zodat er geen airco nodig is. 'S avonds kregen we echte australuische pie, wat heel erg lekker was! Woensdag bracht Greta ons naar het station zodat we de trein naar de stad konden nemen om die te zien. 1 dag is eigenlijk te kort om heel Brisbane te zien, dus we hebben helaas de musea overgeslagen (die leken heel interessant, maar waren nog dicht toen we er langs liepen). We hebben over de world expo gewandeld, langs de rivier. Daarna zijn we nog naar de meeting van een groep hele oude nederlanders geweest, dat was ook heel grappig en gezellig. Het waren kennissen van Greta en Cees&Ina, zo wisten we ervan. We hebben in de botanische tuinen (mooi park dat ze bijna in elke stad hebben) geluncht EN zijn naar de kapper geweest. Mijn haar was echt al heel erg dood al een poosje, maar ik stelde het naar de kapper gaan steeds uit. Nu dan toch eindelijk, naar de kapperschool (was ook nog eens lekker goedkoop:P). Mijn haar is niet spectaculair veranderd, alleen wat korter en weer levend, maar Roos haar haar is heel cool kort!! (ik zal er zo snel mogelijk een foto opzetten). Nadat we 's avonds weer een lekkere maaltijd gekregen hadden, gingen we naar bed voor alweer onze laatste nacht bij Greta thuis. De volgende ochtend gingen we namelijk naar het huis van Anjea, Greta's dochter, waar we nog een nacht zouden logeren. Een heel mooi huis in het bos, met geweldig uitzicht!! Omdat Anjea overdag werkte, liet Greta ons nog wat meer van de omgeving zien. Eerst gingen we naar de kaasfabriek in Maleny, een heel klein kaasfabriekje met winkel, wat wel interessant was. We hebben ook nog even Maleny zelf gezien, een klein, hippieachtig stadje. Daarna reden we door naar Montville, met gave uitzichten en wat ook wel weer een leuk stadje was. We zijn ook nog even bij de Baroon Dam geweest, waar regenwater opgeslagen wordt voor de watervoorziening van d gold coast. 'S avonds hadden we pizza, superlekker!! (We hadden echt nog bijna geen pizza gehad hier:O) De volgende ochtend moesten we weer vroeg op, zodat Anjea ons voor haar werk af kon zetten bij ons nieuwe hostel, in Mooloolaba. Al met al dus een paar heerlijke, gezellige dagen gehad waarin we heel erg veel gezien hebben. Dus heel erg bedankt Greta!!

Na de familiebezoeken waren we nu dus weer in een hostel. We waren eigenlijk van plan om meteen naar Noosa te gaan, waar we een kanotocht geboekt hadden, maar die was vol tot een paar dagen later, dus gingen we die dagen maar opvullen in een leuk hostel: ze hadden er gratis surfboards, bodyboards en fietsen. Gelukkig bleek het verder ook een leuk hostel te zijn:P. Het weer was helaas niet zo heel perfect, een beetje regenachtig en koud (misschien was het maar zo'n 23 graden ofzo...). Toch hebben zijn we wel naar het strand gegaan en heb ik voor het eerst gesurft! Roos natuurlijk helemaal heppie omdat ze eindelijk weer kon surfen, en ik omdat ik eindelijk kon leren surfen. Het blijkt best wel heel lastig te zijn, voor je tijd hebt om op te staan is je golf alweer op het strand aangekomen. Toch heb ik een paar keer op een surfboard gestaan, maar liefst 2 tellen (als je snel telt dan:P). Daarna hebben we nog maar even een ijsje gehaald. De tweede dag in Mooloolaba verliep wel ongeveer hetzelfde, al zijn we toen nog naar het buurdorp/stadje gefietst en hebben we daar gezwommen. Ze hebben hier trouwens heel coole golven: ze zijn echt zo rond als ze openbarsten, zoals je eigenlijk alleen op tv/films ziet. Ook verschilt het per plek hoe de golven zijn, in Mooloolaba waren ze heel anders dan in Sydney! Zaterdag was er een gratis bbq in het hostel, waar we natuurlijk gebruik van moesten maken. De volgende dag gingen we alweer weg uit Mooloolaba. We gingen pas 's middags, dus we hadden nog een ochtend om over het strand te lopen, een ijsje te eten, internet te gebruiken, lunch te eten en de bus te halen. Die bus bracht ons naar Noosa, maar daarover later meer,in een volgende blog die hopelijk zo snel mogelijk komt!

• 26 April 2010 - 05:50

Marijke:

Ha Eetje,
    Wat een leuk verhaal weer. Erg leuk om zo uitgebreid te lezen hoe het was bij mijn nicht. Veel plezier deze week!

• 26 April 2010 - 07:34

Mirjam Tromp:

Heey Elise,

Wat maak je toch ongelooflijk veel mee! En zo leuk dat je allemaal familie daar hebt wonen, dat is echt heel gezellig! En bijzonder dat je ze op deze manier ontmoet. Wat zie je veel en wat doe je veel en wat leer je veel! Nog heel veel plezier gewenst, meisje!

Groetjes Mirjam

• 26 April 2010 - 08:31

Oma:

Lieve Elise,
    Ik heb net met heel veel interesse je verslag gelezen. Ik vond het ook heel leuk om over jullie bezoek aan Greta en haar familie te lezen. Nou jullie hebben het daar wel erg naar je zin gehad en veel beleefd. Ik hoop dat het me lukt om het radiointervieuw te horen. Grappig dat Greta daar werkt.
    Veel plezier voor de komende tijd.
    Liefs, kus