Het verschil tussen koeien en mango's - Reisverslag uit Darwin, Australië van elise - WaarBenJij.nu Het verschil tussen koeien en mango's - Reisverslag uit Darwin, Australië van elise - WaarBenJij.nu

Het verschil tussen koeien en mango's

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg elise

08 Juli 2010 | Australië, Darwin

Hallo langenoten van de bijna-wereldkampioen!

Hier is dan mijn bijna-laatste blog (misschien de allerlaatste, maar op dit moment denk ik dat er nog eentje achteraan komt:). Net als vast een heel groot deel van jullie hebben wij hier ook de wedstrijd Nederland-Uruguay gezien. Enige verschil: wij zijn er voor om 4 uur 's nachts opgestaan... Maar het was het waard, want we wonnen!!! (Niet dat jullie dat gemist konden hebben, maar toch) Goed, nu over tot de orde van de dag, namelijk het verschil tussen vee en mango's. Dat lijkt heel eenvoudig, maar dat is het heus niet! Zo kan het maar zo zijn dat je denkt te gaan wwoofen op een cattlestation en daar aangekomen blijken er een heleboel (960 om precies te zijn) mangobomen te staan en nergens cattle (koeien) te bekennen...

Om het enigszins begrijpelijk te houden (maken?) begin ik bij het begin, namelijk bij het eind van de vorige blog. We werden dus 's morgens opgepikt uit Darwin door een vriend van onze nieuwe gastheer, waar we 2 weken gingen werken tegen kost en inwoning. Hij moest nog wat onderdelen oppikken onderweg, dus we waren iets langer onderweg dan noodzakelijk. Een uur later (ongeveer) kwamen we in Darwinriver op een boerderij aan. De boerderij was, misschien had je het al geraden, een mangofarm. Tammy, de eigenaresse, woonde er nog maar een paar maanden, ze was daar heen verhuisd vanaf Alice Springs en ik begrijp niet precies waarom, aangezien ze niet van mango's houdt en ook niet heel erg ervaren leek als landeigenaar. Daarom was Plucka er om te helpen en hij deed eigenlijk alles wat met de farm te maken had, we waren ook zijn wwoofers. Ze hadden geloof ik ook min of meer een relatie, maar dat is me niet helemaal duidelijk geworden. In het wwoofboek stond Plucka, met een veebedrijf. Dat had hij nog steeds, maar hij was bezig te verhuizen. We zijn wel een paar keer daarheen geweest, maar we zaten dus voornamelijk op de mangofarm. Terug naar woensdag 23 juni, toen we aankwamen. Nadat we onze kamer hadden ingenomen gingen we kennismaken met onze medewwoofers, het nederlandse stel Michel en Lieke. Zij waren bezig met het hek, dus we gingen ze helpen. Helaas was er maar 1 van het apparaat dat we gebruikten, dus werkte het niet zo praktisch met zn vieren. Zelfs toen zij wat met de auto gingen doen (Michel heeft een rijbewijs) was het een beetje overdreven het met zn tweeen te doen. Om half 1 hadden we pauze, tot een uur of drie. Dat is werken op zn australisch: rustig aan, veel pauzes en niet werken tijdens het heetst van de dag. Na lunch heb ik een hoop babypalmboompjes geveld en strijd gevoerd met zeer vervelende, bijtende, grote mieren. 'S avonds bleek dat dit adres niet echt mijn favoriet zou zijn wat eten betreft, aangezien elke maaltijd om vlees draaide en als ik daar een vervanger voor wilde moest ik het zelf klaarmaken (wat niet zo heel erg is, ben ik weer beter voorbereid op mn studententijd;)). Na het eten kwamen andere dingen die nog vaak terug zouden komen: tv en drank. Tv is vooral sport, maar af en toe iets anders. Drank: australiers en met name Northern Territoriers drinken belachelijk veel, maar daarover later meer.

De eerste dagen stonden we om kwart over zeven op, zo ook deze eerste donderdagochtend. Deze eerste dagen begonnen we ook nog echt op tijd, dus tegen een uur of acht stond ik alweer arme onschuldige palmpjes te vellen. Dit hebben we eigenlijk de hele dag gedaan, behalve dan tijdens de pauzes natuurlijk:). Tijdens lunch heb ik mn eerste echte, levende, wilde slang gezien en nog een gevaarlijke ook: een bruine slang. De honden waren met hem aan het spelen, waarna een van de honden naar de dierenarts moest omdat ie gebeten was, maar met wat dure medicijnen enzo is hij er weer helemaal overheen gekomen.

Vrijdagochtend weer om kwart over 7 op, alleen hadden we nu een andere, nog leukere job: schoonmaken. De hele dag door het huis schoongemaakt. Ik heb me op de dakventilatoren gestort, met een hoop schoonmaakmiddelen waar je rubberen handschoenen voor aan zou moeten, maar daar maakt men in Australie zich niet zo druk om (en mn handen hebben het overleefd). Omdat schoonmaken niet zo heel superleuk is zijn we maar niet al te laat gestopt (het voordeel van wwoofen, je hebt geen vaste werktijden en we werkten toch nooit het minimumaantal uren). Na het werken een beetje tv gekeken, internet gebruikt (erg prettig, een wwoofadres met internet) en toen mn allereerste zelfgemaakte roerbak gemaakt, en hij was nog lekker ook! 'S avonds rugby en rugby met aussie rules gekeken en ik begin de regels al best goed te snappen...

Zaterdag ben ik tot de lunch bezig geweest met het schoonmaken van de ovens en magnetron. Erg interessant en uitdagend werk, maar toch was ik wel blij dat we na lunch wat andes gingen doen. Namelijk grind dat Roos bijeen had geharkt in de kruiwagen scheppen en naar de goot brengen. Ook niet superinteressant, maar wel oke en in ieder geval prettig ter afwisseling. Daarna gingen we bezig met mango-gerelateerde artikelen, omdat in september het mangoseizoen begint en dan moet alles schoon, heel, klaar en volledig zijn. In dit geval was het eerst van alles ophalen, zoals de kratten en mandjes voor het plukken en dingen die in de weg lagen uit de weg halen. Zaterdag was het 'feesttijd', oftewel 'laten we nog maar wat meer drinken dan anders' zodat niet alleen Tammy (die eigenlijk elke avond veel te veel dronk en niet bepaald helder meer was) maar ook Plucka en Mary-Ann (Tammy's zus die een paar dagen op bezoek waren) een klein beetje minder helder waren. Vandaag zijn Michel en Lieke terug naar Darwin zijn gegaan, Lieke ging bijna naar huis en Michel ging haar wegbrengen en zou daarna misschien terugkomen, inmiddels is gebleken dat hij niet terug kwam.

Zondagochtend gingen we de kratten en mandjes (bins) schoonmaken. Die zaten namelijk onder het mangosap dat er niet ad wil. Deze eerste poging was met mangozeep, een sponsje en een hoge-drukspuit. Het werd een beetje schoner, maar nou niet dat je ervan onder de indruk bent. Tijd voor lunch. En na lunch was het dan eindelijk tijd om naar Batchelor te gaan, waar het cattle station was. Aangezien Plucka zo'n open achterbak auto heeft met alleen een voorbank ervoor, waren er niet genoeg stoelen. Joe, Tammy's zoon, was namelijk ook mee en Roos en ik en er waren maar 2,5 stoelen. Dus moesten Wij maar in de achterbak, wat best wel heel leuk, maar wel een beetje onveilig en krap was. Na een bijzonder hobbelige rit kwamen we dan op de farm aan, waar bleek dat 1) we niet te paard gingen; 2) de helicopter eenpersoons was en we daar dus ook niet in konden; en 3) we zowiezo niet zo heel veel konden doen. Dus ons maar geconcentreerd op foto's maken en achterop de foto staan. Ik liet mn fototoestel nog een keer vallen, waarna we dus moesten zoeken, wat Plucka niet zo heel leuk vond aangezien de heli in de lucht was en die is best wel heel erg duur... Maar ik heb hem teruggevonden (Roos eigenlijk), dus het viel mee. De koeien waren een beetje onopgevoed, wat best grappig was. Er sprongen een aantal over hekken heen (wat ik ergens wel logisch vond, aangezien het prikkeldraad was en koeien best groot zijn) die daarna dus gerepareerd moesten worden. Natuurlijk konden we erg goed met zn drieen helpen, dus waren we nuttig:P. Toen we klaar waren et alle hekken repareren en de koeien waren waar ze moesten zijn (dat was het doel, koeien verplaatsen) gingen we even wat drinken bij Paul, degene die op het land bij de koeien zn huis had en die de heli had. Daarna naar Plucka's oude huis, waar we de nacht doorbrachten zodat we maandag weer verder konden.

Maandag vroeg op om bij het eerste daglicht te beginnen. De koeien waren weer een beetje destructief bezig, dus nog weer wat prikkeldraad gerepareerd. Daarna werden de koeien naar een sorteerpaddock gebracht, waar ze tussen twee smalle hekken door gestuurd moesten worden zodat ze gesorteerd konden worden in koeien die verkocht konden worden en koeien die bleven. Ondertussen nog wat over koeien (en mensen met koeien) geleerd, voordat we weer terug gingen. De terugweg was best wel gaaf, achterop de auto staan (we hielden ons erg goed vast) eerst redelijk langzaam over (hobbelige) grindwegen en daarna met 90km/u over de verharde weg. Dat autorijden brengt me bij nog een punt, namelijk drinken. In Nederland gebeurt het nog wel eens dat mensen toch met te veel drank op achter het stuur stappen. Hier gebeurt het nog wel eens dat mensen 6 biertjes drinken tijdens het rijden. Gelukkig kunnen ze blijkbaar ook heel wat hebben, want we zijn iedere keer weer veilig teruggekomen (fijn he, dat ik dat pas vertel nu we er weg zijn:P). 'S avonds na twee dagen macaroni en kaas eindelijk weer een echte maaltijd, namelijk spaghettie met tomatensaus met een boel groenten.

Vanaf dinsdag stonden we een kwartiertje later op, het duurde toch altijd nog heel lang voor we eens een keertje wat gingen doen. Tot na lunch gingen we weer bins schoonmaken en nog steeds werden ze niet echt heel schoon. Toen we daar toch wel vrij zat van waren zouden we de toekomstige groentetuin om gaan ploegen met de tractor, maar helaas was na een poosje wachten de benzine op. Toen gingen we maar de achterbak van de auto opruimen en daarna was het wle laat genoeg om er weer mee op te houden.

Woensdag gingen we weer naar Batchelor. Eerst een poosje daar rondrijden waarvan ik het nut niet helemaal door had, maar het was vast nuttig. Daarna gingen we naar Pauls huis, waar Roos en ik de keuken gingen schoonmaken. Plucka en Joe gingen namelijk een busje ophalen en van alles met de auto doen en dat moest via hoofdwegen en het is niet echt legaal om mensen in de achterbak (ook al istie open) te vervoeren, dus konden we niet mee. Die keuken was echt al heel lang niet schoongemaakt. Dat gecombineerd met het feit dat er van alles veel te veel was (met name bestek en plastic bakjes) maakte het tot een flinke klus. Toen we daar klaar mee waren en Plucka en Joe terug waren gingen we naar een andere vriend/bekende die net vee gekocht had, maar er niks van wist en zn vee kwijt was... Dat gingen Plucka en hij zoeken, zodat wij weer een eeuwigheid konden wachten. Niet echt veel gedaan vandaag dus, dus gingen we toen we terug waren nog maar even een paar bins schoonmaken. En zelfs al hadden ze de hele dag staan weken in een bak met water en mangozeep, ze werden nog niet schoon.

Donderdag hebben we het busje (dat ze gister opgehaald hadden) schoongemaakt. En hij was vies! Rood, stoffig, van binnen, van buiten... Tijdens lunchpauze hebben we 'Home Alone' gekeken, wat wel grappig was. Daarna Nog even een paar bins schoongemaakt (ik word inmiddels vrij zat van schoonmaken) en daarna was het wel genoeg voor de dag. Aan het eind van de middag kwam onze nieuwe medewwoofer, weer een Nederlandse, Anoek. 'S avonds aten we pizza (lekker:D) en hebben we tv gekeken.

Vrijdag weer onschuldige boompjes geveld (het zijn er echt heel veel). Het was echt heel warm en bovendien werd ik echt helemaal gek van alle kleine beestjes (ook als ze er niet eens echt waren), maar toch is het stukken beter dan schoonmaken. Na lunch nog even een paar bins schoongemaakt en daarna was het tijd voor een douche, tv, avondeten, ijs als toetje en wachten tot half twaalf, de wedstrijd Nederland-Brazilie. Ondanks dat we wonnen (yeaah) hebben we het toch voor elkaar gekregen de anderen niet wakker te maken.

Zaterdag heb ik mij maar een half uurtje extra slaap gegeven (en dan was ik nog de eerste op). Vandaag ging ik met de wipper snipper grasachtige planten maaien. Dat ding trilt echt heel erg, maar het was wel grappig met zo'n groot apparaat en dat het gras ook echt gemaaid wordt. De wipper snipper is een lange stok, met aan het uiteinde een ronddraaiend ding met twee plastic stokjes die als een soort mesjes het gras afhakken. Aan het andere eind zit dus een motor;). Toen dat eindelijk klaar was (Michel was er nog mee begonnen en zo af en toe ging er weer iemand mee bezig) hadden we even pauze en daarna gingen we palmbladeren opruimen en alle gevelde boompjes daar weer na. Ook nog even wat palen verslepen en een paar bins schoonmaken om de dag compleet te maken.

Zondag hadden we een dagje vrij en gingen we (Roos, Anoek (met rijbewijs) en ik) naar Berry Springs. Dat is een natuurlijke pool met een heleboel groen er om heen. Het water was lekker warm, dus heerlijk gezwommen en daarna op het gras gelegen, muziekje luisteren, puzzeltje maken, boekje lezen, beetje kletsen, kortom: lekker ontspannen. Het enige nadeel was dat het zondag was en het er echt superdruk was (nou ja, wel voor australische begrippen natuurlijk). Zo rond een uur of twee gingen we terug en hebben de rest van de dag lezend en computerend doorgebracht. 's avonds toen ik nog even naar de wc ging (niet in het huis, we zaten daar ietsjes vanaf en er was een wc dichterbij) heb ik mn eerste kikker-in-de-wc gezien!! Daar werden we al heel lang geleden mee banggemaakt en eindelijk was ie er dan. Er waren hier zowiezo heel erg veel kikkers, van die giftigen die geen enkel beest kan eten zonder dood te gaan. Maar als je ze alleen maar oppakte gebeurde er niets, behalve dan dat Roos ging gillen (heeft Plucka meerdere keren bewezen).

Maandag gunde ik mezelf nog een kwartiertje langer slaap, maar toen bleek dat Anoek erg gemotiveerd al bijna begonnen was, dus heb ik maar snel ontbeten en ben haar gaan helpen. Weer een leuke job vandaag, dood hout uit de mangobomen slaan/knippen. Uiteindelijk hebben we drie rijen bomen gedaan tot lunchtijd. Na lunchtijd gingen we in het kleine groententuintje onkruid wieden en groenten planten. Toen dat min of meer klaar was begon het te regenen!! In het droogseizoen!! Het zou verboden moeten worden. Dat was de eerste regen sinds 5 weken voor ons! 'S avonds bezig met de plannen voor de laatste week en wanneer we weg zouden gaan enzo. We zouden trouwens eigenlijk vandaag weer naar de koeien gaan, maar dat ging niet door. Na het eten kwam Plucka er opeens mee dat we eigenlijk morgenochtend weg moesten, omdat ze dan naar Darwin gingen en daarna naar Batchelor om problemen op te lossen. We zouden eigenlijk woensdag weg gaan, dus het was niet heel erg, maar toch een beetje stom.

Dinsdag werden we dus, na een poosje op een bellende Plucka te hebben gewacht, in Darwin afgezet bij ons nieuwe hostel. En daar zitten we nu nog, maar over een paar uur gaan we uitchecken. Ik ga nu nog even terug naar bed (was om half 6 op om het einde van Dui-Spa te zien), dus dit was het voor nu.

De laatste week is inmiddels ingegaan. We zitten nu in Darwin, gaan nog met een bekende naar Kakadu nationaal park zaterdag op zondag, zondagnacht de finale kijken, maandag genieten van de laatste hele dag, en dinsdagavond vliegen we naar huis, waar we woensdagochtend half 11 op schiphol aankomen. Dus, tot snel!!

XX Elise

• 11 Juli 2010 - 07:38

Marjolein Van Burk:

Zo Elise, al in de stress voor vanavond? Het begint hier niet normaal toe te slaan in ieder geval. Brr! We zouden eens wereldkampioen worden zeg! Ik hoop het heel erg! Jullie moeten er weer voor nachtbraken als ik het goed begrijp? Geniet nog even van je laatste dagen en hopelijk van de overwinning ;). Tot gauw!

• 12 Juli 2010 - 09:33

Janita:

ha die Elise,
    wow, dank je wel voor al je verhalen
    en dat we meemochten op je reis..!!
    héle goeie vlucht terug
    maar eerst nog heel veel sterkte met afscheid nemen van een land dat je zoveel bijzonders heeft laten meemaken..jullie zullen vast nog wel eens terugkomen..
    jammer van de finale,hè..nou ja, 2e is toch eigenlijk ook supergoed!!
    lieve Elise, tot binnenkort..xxx