Wwoofen in Margaret River - Reisverslag uit Perth, Australië van elise - WaarBenJij.nu Wwoofen in Margaret River - Reisverslag uit Perth, Australië van elise - WaarBenJij.nu

Wwoofen in Margaret River

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg elise

03 Juni 2010 | Australië, Perth

Meteen nog een blog, want de komende 2 weken zal er niet zo veel van komen. We werden dus van de bus gehaald door Fiona en gingen eerst een pizza ophalen voor ons avondeten. Fiona was trouwens erg aardig, alleen zouden we haar niet zoveel zien omdat ze door de week in de wijngaard werkt. De pizza's had ze al besteld en helaas waren ze allebei met vlees. Dat werd een heerlijk maaltijd van toast met chocopasta... Ze bracht ons naar ons huis, het speciale wwooferhuis dat we deelden met een andere wwoofer, Kerstin (de eerste duitser met helemaal geen duits accent) en de eerste paar dagen met Danny, die paarden reed voor onze host en anderen in de buurt. Wat een luxe: onze eigen kamer, er werd betaald voor onze boodschappen en we deelden de keuken niet met tientallen andere backpackers. Nadat we het huis gezien hadden gingen we naar de farm, maar omdat het al donker was kon je het niet zo heel goed zien daar. We hebben nog een poosje rond het kampvuur (dat 24/7 brandt) gezeten en Danny en Kerstin en Paul (de eigenaar, man van Fiona) en anderen ontmoet. 'S avonds hebben we nog een film gekeken, The Man From The Snowy River. Fiona had m&m's gekocht en we hadden nog meer chocola, dus dat was wel lekker. Ons huis heeft trouwens geen verwarming, alleen een heel klein elektrisch heatertje en een vuur in een onhandige hoek. De kamer waar de tv stond was dus superkoud, vooral 's avonds, dus meestal zaten we met een slaapzak of deken over ons heen film te kijken (we keken veel films 's avonds).

De farm waar we zaten is een paardentoeristenbedrijf, dus mensen die een rit willen maken bellen, maken een afspraak en dan gaat er een groep met een gids een uur, anderhalf uur, twee uur of drie uur op pad en na afloop krijgen ze turks brood uit de oven en wat te drinken. Dat gebeurt in de cottage, waar ook altijd een bak met marshmellows staat.

Ik zou wel alle 15 dagen uitgebreid willen beschrijven, maar dan zou niemand het hele verhaal uit willen lezen omdat het zo lang is, dus probeer ik het een beetje samen te vatten met de hoogtepunten en de beschrijving van een gewone dag. Die dag begint om half 8, als de wekker gaat. Dan staan we op, kleden ons aan, eten ontbijt en rijden met de auto (Baxter) of de fiets (naamloos) naar de farm. Dat is niet zo ver als het lijkt: oprijlaan af, weg oversteken, oprijlaan op. Daar aangekomen beginnen we meestal met hooi halen, met de auto met zo open achterkant waar ik helaas geen foto van heb. Paul of Kerstin reed de auto naar de hooistapel en wij laadden 5 of 6 hooipakken erop en we rijden weer terug. Dan verdelen we het hooi terwijl de auto langzaam door de paddock rijdt en gooien de touwtjes die om het hooi zaten weg. Wat we daarna doen is afhankelijk van hoe druk het is, als er toeristen komen rijden gaan we het huisje schoonmaken of paarden opzadelen. Als er niemand komt of als het regent heeft Paul wel een ander project voor ons te doen, maar daar kom ik later wel op. Meestal is er zo rond een uur of 12 of 1 wel tijd om even naar huis te gaan om te lunchen. Daarna komen we terug om of verder te gaan met ons 'project' of paarden op of af te zadelen of... En daarna gaan we vaak rijden, wat natuurlijk erg leuk is. Daarna gaan we naar huis en afhankelijk van hoe laat het is gaan we eten maken of eerst nog hout hakken of lezen of wat schoonmaken of... Na het eten kijken we vaak een film, anders lezen of praten ofzo. En dan was het wel weer tijd om naar bed te gaan zodat de volgende dag kon beginnen.

Maar natuuuuuurlijk waren niet alle dagen hetzelfde en hebben we speciale, leuke, bijzondere, saaie, grappige enzovoort dingen gedaan. De eerste dag hebben we eigenlijk nog niks gedaan, behalve eerst een korte rit (Roos haar allereerste echt paardrijrit) op Radar en later nog een langere rit op Tully. Nu leek het bos nog heel gigantisch en zonder kans ooit zelf de weg erdoorheen te vinden. Maandag hebben we eerst een buitenrit gemaakt en daarna nog even polocrosse gespeeld (op Tully). Polocrosse is een sport te paard, met 2 teams van 3 ruiters. Je hebt een soort tennisracket/fisnetje in je hand en daarmee probeer je de bal op te pakken (na een poosje gaat dat vrij makkelijk) over te gooien (duurde wat langer voor dat goed ging) en tussen twee palen door te gooien om te scoren. Het doel is zoveel mogelijk punten te maken:) Deze eerste oefening ging ik vooral de bal oppakken, en uiteindelijk lukte het zelfs een paar keer om de bal op te pikken terwijl ik draafde:D. 'S middags hebben we nog boodschappen gedaan in Margaret river (half uurtje met de auto). Dinsdag gingen we kuilen graven om palen in te doen, om een pad te maken. Dat werd dus een rij palen, zodat er planken tussen konden en daar kon dan zand tegenaan rusten. Het zand werd dan het pad van de treinwagon (die massagestudio gaat worden) naar het wcgebouwtje. Enfin, Dinsdag hebben we de kuilen voor de palen gegraven. Later nog gereden op Mash, wat wel leuk was. Woensdag was er een toeristenrit, dus hebben we eerst paarden gezadeld. Daarna gingen we in Paul's tuin onkruid wieden en een paar groenten planten. 'S middags nog een buitenrit gemaakt op Sausage, een merrie die ik wel een van de leukste paarden vond (heel toevallig leek ze nogal op Chucky, maar dat is heus niet meer dan toevallig:P). 'S avonds heb ik voor het eerst helemaal zelf het vuur aangemaakt met hout dat ik daarvoor zelf gehakt had en zonder mn vingers te branden. Een superleuk gevoel om daarna voor mn eigen vuurtje een boek te lezen:D. Donderdag hadden we een vrije dag (we hadden immers al zo veel gedaan:P. Die dag hebben we besteed aan het verkennen van Margaret River (waar ze geen goedkoop internet hebben) en omgeving. Margaret River zelf is niet zo heel interessant, dus na het even gezien te hebben, hebben we fietsen gehuurd om naar de chocoladefabriek te fietsen. Het was 20km, maar er gaan gewoon helemaal geen bussen in dit gebied, behalve tourbussen en dat is wel een beetje asociaal duur. De chocoladefabriek was vooral veel winkel, met een klein raampje waar je kon zien wat ze maakten. Weet je hoeveel soorten, maten en vormen chocola er zijn??? Het antwoord: heel veel:P. In een chocoladefabriek kan je ook chocola proeven en de chocola hier was erg lekker.... En toen besloot ik dat die brownies er wel heel erg lekker uitzagen, dus moesten we wel even proberen of ze dat ook waren. Ja, ze waren heel lekker, net als het vanilleijs waar ze mee geserveerd werden:D. Terug richting Margaret River wouden we nog wel even naar het strand en via het strand terugfietsen. Het strand was erg mooi en rustig, maar helaas was het pad niet echt begaanbaar per fiets. Toen we eindelijk tot die conclusie kwamen moesten we een heel stuk terug fietsen en lopen en juist vandaag was nog een hele mooi en warme dag... Uiteindelijk kwamen we, nogal warm, weer terug in Margaret River. Vrijdag hebben we wat kleine opruim (=spullen verplaatsen)klusjes gedaan. Daarna paarden opgezadeld en gereden, op Sausage. Eerst weer een buitenrit en daarna nog wat polocrosse geoefend. Zaterdag hebben we de zadelkamer opgeruimd en op zaterdag is er altijd polocrosse oefenen met een heleboel mensen. Daar hebben we aan meegedaan, helaas wel op de paarden die normaal niet meedoen omdat ze niet zo geschikt zijn. Dat was trouwens niet eens heel erg, dan heb je meteen een goed excuus dat het niet zo goed gaat. Polocrosse is echt zo leuk!! We moeten maar de eerste nederlandse polocrosse organisatie oprichten, dat zou wel leuk zijn. Paul is trouwens ook wereldkampioen geweest, in Ierland geloof ik. Ik heb gepolocrosst eerst op Creamy en daarna nog op Tully, maar die wou al helemaal niet, maar het was toch wel grappig om heel hard achter de anderen aan te rijden en ik heb zelfs een paar keer de bal gehad. Het enige jammere daar aan was dat ik toen nog niet kon gooien (dat is vet lastig) dus dan dropte ik de bal zodat mn teamgenoot hem kon oppikken, als ik hem nog niet eerder per ongeluk had laten vallen. In ieder geval is polocrosse cool, maar wel lastig. 'S avonds hebben we nog een film gekeken die mooi was, 'Ten Canoes'. Zondag waren er een paar toeristenritten waar we mee bezig zijn geweest, dus paarden opzadelen en naar de ronde bak brengen, brood in de oven doen, drinken klaarzetten. Later zijn we ook nog meegeweest op een rit, toen heb ik op Bobby gereden. Maandag gingen we de treinwagon van binnen verfen, het dak. Dat was een dak met allemaal vlakken en randjes en hoekjes en kieren en randen dus dat duurde wel een poosje. 'S middags gingen we boodschappen doen en het blijft leuk als iemand anders je boodschappen betaalt, dan kan je opeens lekkerder brood kopen en een mudcake... Weer terug hebben we nog een buitenrit gemaakt met zn tweeen zonder te verdwalen, want inmiddels viel het dus wel mee hoe groot en verdwaalbaar het bos was. Ik reed op Jacko, die wel lief maar een beetje onactief was. En ik ben er ook nog afgevallen (hij remde plotseling en ik remde iets te laat mee) maar het viel mee (ik ben een ervaren valler:)). Dinsdag gingen we weer verfen maar de verf was helaas redelijk snel op, dus toen moesten we maar wat anders doen (A). We hebben een buitenrit gemaakt, op Creamy, die ook heel erg leuk was. Daarna nog wat kleine klusjes gedaan en geoefend met poloballen gooien (uit een netje dus). Woensdag gingen we de grote volle shed met al Paul zn zooi (good rubbish en bad rubbish) en gereedschap opruimen: het is nog netjes geworden ook, dat had ik aan het begin van de dag niet verwacht! 'S middags was er weer verf, dus toen konden we verder verfen. Donderdag gingen we zand verspreiden, voor dat pad waar ik eerder over vertelde, en het verfen afmaken. Omdat het regende hebben we zowel woensdag als donderdag niet gereden, want de paarden waren alweer vrijgelaten en dan zijn ze wat lastig te vangen. Ze hebben een groot land en 's morgens komen ze naar een klein stuk waar ze overdag staan en 's avonds gaan ze weer weg. Vrijdag gingen we weer verder met het zand, het mooi egaal en vlak maken. We hebben ook wat paarden opgezadeld voor de toeristen EN twee hele kleine witte shetlandertjes, Jasper en Johnno, naar onze tuin gebracht om het gras te maaien. Nadat we de toeristenpaarden afgezadeld hadden gingen we zelf nog een buitenrit maken, Roos op Jacko (waar ze ook vanaf viel, toeval!!) en ik op Tully, die ik ook heel leuk vind. 'S avonds hebben we de eerste halve finale van het eurovisie songfestival gekeken, dat zenden ze hier ook uit:O. Zaterdag hebben we vooral paarden op- en afgezadeld en naar de ronde bak gebracht, want er waren nogal veel toeristenritten. Toen waren er te weinig paarden en gingen we twee paarden ophalen uit de nog grotere (vakantie)wei. Dat moest snel, dus gingen we er met Paul met de auto met open achterbak heen. Terug was wel gaaf, maar ook een beetje onveilig, namelijk wij zaten achterin de auto met ieder een dravend of galopperend paard aan een halster. We kwamem helemaal veilig bij de farm terug, met paarden en al. Omdat het zaterdag was, was er weer polocrosse en deze keer deden er minder mensen mee, dus konden we paarden krijgen die normaal ook meededen. Ik reed op Jacko (en ben er niet eens afgevallen) en we waren met 4 in een team i.p.v. 3 omdat het niet uitkwam met het aantal deelnemers. Mede daardoor (en mede doordat ik gewoon nog niet zo heel goed was...) heb ik precies 1(!) keer de bal gehad, toen ik hem zelf oppakte, en ik liet hem per ongeluk net vallen voordat ik wou gooien... Dat was een beetje jammer. Ik had trouwens ook het idee dat een teamgenoot pas vlak voor het einde door had dat ik ook in zn team zat, ik had namelijk geen hesje aan. Roos was wel heel erg goed, die had maar liefst 2 keer de bal opgepakt, waarvan 1 keer ook nog eens helemaal goed overgegooid!! 'S avonds gingen we de tweede halve finale van het eurovisie songfestival kijken, de finale waarin Nederland mee deed. Wij dus vol spanning kijken naar wat WE hadden ingezonden... Nou ja, iedereen die het ook gezien heeft begrijpt wat een teleurstelling dat was en wie het niet gezien heeft moet maar even op youtube zoeken naar Sieneke met "ik ben verliefd (sjalalie sjalala)" Zondag was alweer onze laatste dag in Margaret River. Behalve schoonmaken en inpakken hebben we nog een laatste rit gemaakt, op Sausage en Mash, die allebei graag snel weer thuis wouden zijn. Het was een heerlijke laatste rit, waardoor ik er nu weer even tegenaan kan tot de volgende paarden die ik tegenkom. Toen alles ingepakt was, alle foto's genomen en de laatste marshmellow verteerd, bracht Fiona ons terug naar de bushalte. Daar begon de 4,5 uur durende tocht terug naar Perth. In de bus keken we nog een film, My Sisters Keeper, die heel erg zielig was. We kwamen rond half 9 in Perth aan. In Perth begon het hostelse leven weer, met een 20-persoonsdorm, de grootste tot nu toe. Eigenlijk valt die best wel heel erg mee, omdat de kamer schoon is. De keuken is helaas niet zo schoon, maar zelfs dat is niet echt een probleem, het valt dus nog wel mee. Nadat we nog maar even een ijsje hadden gehaald was het wel weer tijd om naar bed te gaan, zodat we maandag fris en fruitig aan het Perth-verkennen konden beginnen en alles regelen voor de westkust...

Maandagmorgen gingen we eerst maar eens achter internet, want dat was alweer bijna twee weken geleden. Daarna boodschappen, lunch en een ijsje gehaald. Vervolgens door het centrum lopen, op zoek naar een bepaald type kussen voor tijdens het kamperen en in de bus. 'S avonds gingen we bezig met plannen maken voor hoe snel we de westkust gingen doen en hoe, onder het genot van een kopje thee en een stukje chocola (of je het nou gelooft of niet, we hebben nog steeds chocola over van die 5 repen pp die we uit Tasmanie hebben, wat helemaal aan het begin van de reis was). Dinsdag zijn we naar Fremantle geweest, een schattig klein stadje dat bijna aan Perth vast zit. Daar ging de kussenzoektocht verder en was hij uiteindelijk succesvol. Ook hebben we er een koekenpan gekocht, voor als de campingkeukens die niet hebben en we wel wouden koken, en dan ook meteen maar voor 'mijn studentenleven'. Verder zijn we nog een arts centre, een chocoladefabriek (met proeven, zonder kopen) en een scheepswrakmuseum ingeweest. Dat was trouwens wel leuk, want het ging voor een groot deel over de voc, dus met nederlandse schepen, nederlandse namen en nederlandse spullen van de schepen. Het was vooral heel grappig dat ze bij een paar schepen de nederlandse naam op een bord hadden staan met erbij hoe je het uitspreekt, daar klopte natuurlijk geen hout van! 'S avonds hebben we, heerlijk hollands, hutspot gegeten. Woensdag gingen we de laatste dingen regelen, omdat we voor donderdagochtend de bus hadden geregeld naar Geraldton, onze volgende halte. Omdat in Perth ons laatste gratis internet tot Darwin zat hadden we bedacht om hier zo ver mogelijk te boeken. Dat bleek bijzonder verstandig te zijn, want het bleek dat bepaalde shuttlebussen die we geboekt hadden in ons ticket al niet meer reden, terwijl die juist naar de plekken gingen die je gezien moet hebben. Toen gingen we bij 'ons' reisbureau dat proberen te regelen. Carla, degene die ons hielp, was heel aardig en enthousiast en meelevend, en vond zowiezo greyhound (onze bus) geen goede optie. Uiteindelijk besloten we om greyhound te bellen en kregen we een bijna volledige geldteruggave, wat wel weer aardig (en onverwacht) van greyhound was. De enige andere optie was een tour, dus hebben we die maar geboekt. Dit was dus weer een volledige omslag in de plannen, waardoor we nu een tent en een koekenpan hebben die we nauwelijks gaan gebruiken en een hoop meer geld uitgegeven dan de planning (goed he, dat we zo'n buffer overhadden:)), maar het betekent ook dat we tien dagen eten en een bed krijgen en dat we alles gaan zien en doen waarvoor je naar de westkust komt. Na nog wat moeilijkheden met de pinautomaat (je blijkt een limiet te hebben van wat je per dag kan opnemen) hebben we vandaag alles betaald en geboekt en vertrekken we morgenochtend heel vroeg. Vandaag, donderdag, hadden we dus nog een extra dag in Perth. Die hebben we gevuld met internet, vandaar deze blog, rondlopen, de bus nemen naar een art centre en het kunstcentrum/museum gezien. Dat was wel weer heel cultureel, maar ook wel leuk.

Zo, nu zijn jullie weer helemaal up-to-date. Wij gaan vanavond inpakken en morgen vertrekken richting het noorden. Over 5 dagen zijn we dan in Exmouth, waar we een paar dagen blijven om te duiken (met ons padi certificaat:D) om vervolgens het laatste deel van de tour te doen. Dan hebben we nog een paar dagen in Broome, voor ons vliegtuig naar Darwin gaat. Daarover later meer!!!

Groetjes Elise

• 03 Juni 2010 - 14:10

Oma:

Lieve Elise,
    wat heb ik genoten van je blogs van gisteren en vandaag!Ik vind het zo geweldig wat je allemaal meemaakt En je schrijft alles zo boeiend dat ik soms het gevoel krijg er zelf bij te zijn en alles zie gebeuren. Ik vind het ook heel fijn voor je dat je weer zoveel met paarden bezig bent geweest.
    Ik wens jullie een heel fijne toer en kijk alweer uit naar je volgende blog.
    Blijf genieten.
    Dikke kus

• 15 Juni 2010 - 18:15

Marjolein Van Burk:

He eindelijk paarden! Ik begon me al zorgen te maken. Ik dacht dat trekt Elise noooit! Maar dan toch!
    Heel fijn om weer van je te horen. Het klinkt fantastisch! Hee ideetje om hier in Nederland aan Horseball te gaan doen?

• 18 Juni 2010 - 21:52

Marlies:

Hé Elise,

Ik dacht moet toch nog even een berichtje naar je sturen, voordat je alweer op de manege terug bent!
    zo te lezen heb je het erg naar je zin!
    De lessen gaan goed in de Held, de eerste les gaat heel goed. De 2de les zijn er toch zoveel van gestopt dat ik vorige week er 4 nieuwe kinderen bij heb gekregen! Hulp heb ik gelukkig ook genoeg, ze willen allemaal meelopen!!!! Nou ik zie je over een kleine maand wel weer verschijnen in Vinkhuizen!
    Heel veel plezier daar nog!!!!
    Groetjes Marlies