Chengdu en Jiuzhaigou - Reisverslag uit Chengdu, China van elise - WaarBenJij.nu Chengdu en Jiuzhaigou - Reisverslag uit Chengdu, China van elise - WaarBenJij.nu

Chengdu en Jiuzhaigou

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg elise

09 Juli 2014 | China, Chengdu

Hallootjes!

Hier volgt het nieuws vanuit het verre oosten. De afgelopen dagen hebben we weer van alles meegemaakt en gelukkig is er internet om jullie op de hoogte te houden. Allereerst zijn natuurlijk mijn reismaatjes aangekomen in Chengdu. Samen hebben we door Chengdu gewandeld, nadat ik van kamer was veranderd om op dezelfde kamer te slapen. Dit bleek een goede zet, aangezien de nieuwe kamer rustiger was en een veel betere airco had. Voor lunch hebben we kennisgemaakt met het eten van Chengdu, wat bekend staat als het pittigst van China: een goed begin voor iemand die een heel klein beetje pittig eten al als heel pittig ervaart... Een half bakje noodles later, had ik er dus echt wel genoeg van. Het is trouwens wel heel erg leuk om al je eten op straat te halen, door te kijken wat er lekker uitziet, waar Chinezen bij staan te eten (goed teken, betekent dat het eten waarschijnlijk goed is). Sowieso valt het eten reuze mee wat betreft veiligheid, ik heb nog nauwelijks last gehad. S middags hebben we een Tibetaanse tempel gezien, supermooi! Enorme tuinen, mooie gebouwen, beelden, echt heel tof.

De volgende dag zijn we naar een pandapark geweest en hebben we panda’s gezien, zoooooo leuk! Ik vond panda’s altijd al leuk en nu heb ik ze dan eindelijk gezien. Chengdu is echt de hoofdstad van de panda’s, wat ook wel duidelijk is in de souvenirwinkels. ’S Middags zijn we nog naar het centrum gelopen, daar hebben we gegeten en met hulp van wat Chinezen en de lonely planet de weg terug gevonden.

De volgende ochtend was het weer vroeg opstaan, ditmaal om de bus naar Jiuzhaigou te nemen. Jolien had bijna de bus gemist, maar na zeer stressvolle momenten kwam ze net op tijd weer aanrennen. De busrit was weliswaar lang, tien uur, maar de stopplekken waren mooi. De bus stopt een paar keer onderweg, en dan is er altijd een marktje met eten, mooi spulletjes en lokale mensen.

Uiteindelijk kwamen we in Jiuzhaigou aan, waar zodra de bus stopte mensen de bus in renden om hun hotels aan te prijzen, best bizar. Jiuzhaigou is bijzonder toeristisch, het heeft namelijk een heel groot en bekend nationaal park. We hadden gelukkig al een hotel geboekt, waar we dus heenliepen, ondertussen andere hotelaanbieders negerend. Het hotel bleek erg mooi, Tibetaanse stijl en helaas (not) waren de dorms al vol, dus mochten we voor dorm-prijs op een driepersoonskamer. Dit voelt natuurlijk als erg luxe. Ook is er hier weer internet, waardoor dit verslag geplaatst kon worden. We waren al gewaarschuwd dat het nationaal park erg toeristisch en druk is, dus dat we het best vroeg konden gaan...

De volgende ochtend waren we om half acht bij de ingang, samen met een paar honderd anderen. Met een beetje moeite hebben we ons ticket gekocht (Sommige Chinezen dringen schaamteloos voor) en zijn we in een busje gestapt dat ons naar boven bracht. Daar aangekomen bleek dat we de drukte niet helemaal voorgeweest waren... De terugweg zouden we zoveel mogelijk lopend doen, en voor het grootste deel was dat ‘gezellig druk’, af en toe was het ronduit filelopen. Maar wat was het mooi!! In dit geval was het ook echt heel begrijpelijk dat het toeristisch was: alles groen om je heen, HELDERblauw water, barstensvol met watervallen, watervalletjes, stroompjes, echt ongelooflijk! Als het internet snel genoeg is hier, zal ik wat foto’s uploaden, maar ik weet niet zeker of dat gaat lukken. Gelukkig voor ons was het laatste stuk wat we liepen véél rustiger, toen gingen de meeste toeristen blijkbaar met de bus verder. Wat heel bizar is, is dat we, en dan vooral Jolien en Selma, heel populair zijn bij Chinese mensen, om de haverklap willen ze een foto van of met ons. Jolien heeft er het meest last van, zijnde lang en blond. Ik ben heel blij met mijn donkere haar... Uiteindelijk was deze dag zeer de moeite waard, wat een gave natuur!

Tijdens het plannen van de rest van de reis kwamen we erachter dat China nu vakantie heeft en dat veel Chinezen nu naar het gebied gaan waar wij ook van plan waren te gaan kijken, dus moeten we de plannen een klein beetje omgooien. Nu zitten we hier een dagje extra, in een mooi hotel in een toeristisch dorpje. Vandaag is een lekker rustig dagje, het regent nogal dus we kunnen ook weinig anders en morgen of overmorgen vertrekken we weer, op naar nieuwe avonturen...

Groetjes!

• 09 Juli 2014 - 20:36

Janita:

Lieve Elise,
    Dank je wel voor je mooie verslag!
    Hartstikke leuk om een stukje mee te mogen reizen door China en Rusland!!
    Hoe is het om daar in China te zijn, was het zoals jullie gedacht hadden, of toch heel anders?
    Spreken ze een beetje engels, of moet je je op een andere manier zien uit te drukken?
    Heel veel plezier verder, zoals je zegt, óp naar nog meer mooie avonturen..
    Veel liefs, goeie reis!!
    Xxx

• 18 Juli 2014 - 11:54

Jasper :

Ha Elise (en je vriendinnen natuurlijk),

Wat een prachtige natuur omschrijf je met prachtige foto's van de panda en het park als ik het goed heb. Zo te horen heb je het uitstekend naar je zin. Ik zou zo met je willen ruilen en ook uren in de bergen willen lopen, ook al is het soms erg druk.

Veel plezier nog en groeten uit snikheet Nederland