Mongolie te paard! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van elise - WaarBenJij.nu Mongolie te paard! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van elise - WaarBenJij.nu

Mongolie te paard!

Blijf op de hoogte en volg elise

05 Augustus 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Nieuw land, nieuwe blog! Vanuit Ulaanbaatar, hoofdstad van Mongolië, komt deze blog. Inmiddels zijn we alweer ruim een week in Mongolië, dus hoog tijd voor nieuws! Na onze eerste lange treinreis (27 uur), die best heel goed beviel in een luxe trein met onze eigen coupe, kwamen we aan in Ulaanbaatar. Hier zouden we opgehaald worden, maar door een misverstand kwamen we gelijk in aanraking met de behulpzaamheid van de Mongolen. Hoewel veel mensen ons graag naar hun eigen ho(s)tel wilden brengen, accepteerden ze meteen dat we al iets geregeld hadden en was er iemand zo vriendelijk voor ons te bellen, waarna een kwartier later alsnog onze pick-up kwam. Zo kwamen we in ons hostel, dat gelukkig prima beviel en wat weer een echt backpackers hostel was. Ulaanbaatar beviel ons als stad meteen al veel beter, het is heel kleurrijk en klein genoeg om veel te voet te doen!

De eerste avond was gelijk een van de bizarste avonden ooit. In ons hostel was een mongools-duitse vrouw (Sarah), die heel spontaan van alles regelde... In eerste instantie zouden we met haar en nog wat anderen naar een Mongools concert gaan. Daar gingen we heen, met een auto die ze even geregeld had. Dat concert was echt heel gaaf, verschillende soorten zang, dans en muziek. Na de voorstelling nam Sarah ons, Francois (uit België) en Daniel (uit Italië) mee naar een heel hoog gebouw, zodat we van het uitzicht konden genieten. Voordat we naar boven gingen, kreeg ze iemand van de Louis Vuitton winkel beneden zover dat we hun VIP lounge mochten bekijken, dus daar stonden we als backpackers in een van de meest chique winkels van Ulaanbaatar! Vervolgens gingen we naar boven, waar we vanuit een belachelijk duur en luxe restaurant van het enorme uitzicht konden genieten. Onze Belg bleek heel muzikaal te zijn, en Sarah overtuigde hem om even op de piano van het restaurant te spelen. Dit werd gewaardeerd: een rijke Mongool kwam vertellen dat zijn vrouw en hij het heel mooi vonden en trakteerde ons op een fles wijn. Vervolgens kwam een (eenzame) Amerikaan een donatie brengen en gezellig bij ons te komen zitten. Het gesprek kwam los, en uiteindelijk zijn we met z’n allen, met de Amerikaan, naar een doner zaak gegaan (de enige die nog open was) om wat te eten, waarna een einde kwam aan deze bijzonder interessante avond!

Een week geleden zijn we begonnen met onze tour door Mongolië, vanaf Ulaanbaatar naar het Oosten. Zo ongelooflijk gaaf!! Mongolië is zoooooo mooi! We hebben een stukje woestijn gezien, heel veel bergen, uitgestrekte grasvlaktes, een paar prachtige meren, een indrukwekkende vulkaan, rivieren, twee boeddhistische tempels, een museum, gers en heel veel planten en dieren. Heel gaaf is dat ze nauwelijks aan hekken doen: de koeien, paarden, schapen en geiten lopen gewoon los rond. Er zijn ongelooflijk veel roofvogels, heel gaaf! En muizen, eekhoorntjes, varkens, kleinere vogels en nog veel meer dieren zie je overal. Alsof al dat moois nog niet genoeg is, zijn de lucht en de wolken ook heel erg mooi en zijn we verwend met fantastische zonsondergangen en zelfs een dubbele regenboog op een avond. Behalve je ogen, komt je neus ook aan de beurt: op heel veel plekken hing een heerlijke frisse saliegeur, genieten!

We hadden het geluk dat we besloten hadden een deel van de reis te paard af te leggen. Uiteindelijk hebben we 160 km paardgereden (de spierpijn is bijna weer weg), heel erg tof om Mongolië vanaf de paardenrug te zien. De eerste dag hebben we even een uur of twee gereden om kennis te maken met de paarden, de tweede dag begon het echte werk: 55 km rijden, waarvan het grootste deel in draf of galop, op zadels die weinig steun gaven... Aan het eind van de dag waren we dus behoorlijk kapot. Gelukkig ging het de dagen erna soepeler, ook doordat we een halve dag niet reden en onze spieren de kans kregen bij te komen. Halverwege ben ik nog van paard gewisseld, omdat mijn paardje zich aan een steen bezeerd had en niet zo lekker meer liep. Het tweede paardje (vanwege zijn kapsel hebben we hem Funky Punk gedoopt) beviel ook erg goed.

Tijdens de tour sliepen we een paar nachten in Ger-kampen, met restaurants met heel luxe eten: zelfs de lunches hadden drie gangen! Erg fijn was dat gers bedden hebben, dus dat je lekker slaapt, en in de laatste twee gers was ook de stoof heel aangenaam, aangezien we opeens wel heel winters weer hadden. De andere nachten sliepen we in tenten, die helaas niet helemaal compleet waren, er miste een buitentent en een binnentent, zodat de combinatie die overbleef niet zo waterdicht was... Gelukkig hadden we maar een nacht regen, en toen was de chauffeur zo lief om extra doeken over onze tent te leggen, zodat we redelijk droog bleven.

Ik zou zo nog twee pagina’s vol kunnen kletsen over onze tour, maar dat bewaar ik maar om te vertellen als ik weer terug ben. Inmiddels zijn we weer even terug in Ulaanbaatar. Door omstandigheden (iets met een Russisch visum en het verschil tussen werkdagen en kalenderdagen) moesten we ons vertrek naar Rusland met een paar dagen uitstellen. Echt enorm balen, want daardoor missen we onze trekking langs het Baikalmeer. Gelukkig zit er ook een voordeel aan, we hebben nu meer tijd in Mongolië en zodoende vertrekken we morgen voor een tweede tour! Morgenochtend dus weer op pad, en nu een nacht in een hotel in Ulaanbaatar. De stad heeft trouwens helaas zijn imago wel een beetje bevestigd: vanmiddag liepen we ons hotel uit en ineens hoorde ik een rits, dus draaide me om en was inderdaad mijn rugzak open en liep een jongen in leren jas plots de andere kant op: net niet gezakkenrold! Mijn hart klopte in m’n keel, maar ik was heel blij dat m’n fototoestel onderin de tas zat en er verder niks waardevols in zat. De rest van de dagen in de stad hou ik mijn rugzak veilig op mijn buik! ’S Avonds hebben we weer erg lekker gegeten (het eten past toch beter bij me dan Chinees eten, haha!) en na een avondwandelingetje zitten we nu op onze hotelkamer na te genieten van een fantastische week in Mongolië, op naar de volgende paar dagen!

Met de zeer hartelijke groeten!

• 06 Augustus 2014 - 10:29

Mirjam:

Sounds so like you! Ik kan me uit jouw verhalen prima voorstellen dat dit een land is dat jou aanspreekt. Fijn dat je zo'n geweldige tijd hebt. Nog even genieten in Russia!

• 07 Augustus 2014 - 08:12

Janita:

Lieve Elise,
    Dank je wel dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven
    En ons zó meeneemt naar een reis door Mongolië vanaf een paardenrug!!
    Super- leuk.Prachtig verslag!!..kan me voorstellen dat je superlatieven te kort komt!!
    Hele fijne reis verder met heel veel mooie avonturen ..tot de volgende 'stop'
    Xxx dikke knuffel, veel liefs!

• 11 Augustus 2014 - 23:25

Gans:

Hey Ee,
    Dank voor je mooie verhalen !
    Fijn dat je zo geniet !
    En 160 km op een gehuurd paard ? daar kan ik me weinig bij voorstellen, we hebben net de nodige km's in Ierland rondgereden (je kent dat vast nog wel) met een huurauto dat is al avontuurlijk genoeg !
    Geniet ze nog verder (en houd in Moskou ook de rugzak maar op je buik, ik spreek uit ervaring)
    Xx en plok

• 19 Augustus 2014 - 20:13

Jasper:

Hoi Elise,

Wat een prachtig avontuur in Mongolie! De prachtige natuur, geur en zonsondergangen kan ik zo voor me zien. En het paardrijden lijkt mij ook erg gaaf. Spierpijn na 55 km op een dag?? Nee toch, jij? Kan het me voorstellen.... wat een eind, maar wat super! Geniet nog even en waarschijnlijk ben je nu al in Rusland.

Veel groeten Jasper & Grace